söndag 11 december 2011

De utvalda: Tankeläsaren

Författare: Kristin Cashore
Genre: Fantasy, kärlek

Katsa är en särling. En särling är en person med en speciell gåva, och särlingar har alltid två olika färger på ögonen.
    Katsa har ett blått och ett grönt öga, och hon har dödandets gåva. Hon dödar eller skadar människor på kungen Randas befallning. Därför har Katsa knappt några vänner, alla tycker att hon är ett monster.
    Men Katsa gillar inte att skada eller döda. Tillsammans med några andra har hon skapat Rådet. De gör "snälla" uppdrag i hemlighet, kungen vet alltså inte om det.
    Rådets senaste uppdrag var att rädda en Lienidsk man. Lienider är ett slags folk som kommer från landet Lienid.
    Den räddade Lienidens barnbarn kommer till kung Randas hov. Han är också en särling, med ett guldigt och ett silvrigt öga. Hans gåva är stridens gåva. Lieniden, som faktiskt är en prins, söker efter sin farfar.
    Po (som prinsen heter) och Katsa börjar träna tillsammans eftersom att deras gåvor är lite lika varandra. Katsa har aldrig slagits mot någon så duktig som Po förut, men hon vinner ändå alltid. Katsa förstår att Po faktiskt är hennes första riktiga vän om man inte räknar med hennes reskamrater och hennes kusin Raffin.
    Det är något konstigt med Po. Han vet alltid hur Katsa känner trots att hon inte sagt något. Det är som att han känner henne bättre än någon annan, och han har en väldigt stor hemlighet... Vem är han egentligen?
    Katsa trotsar kung Randa, hon vill inte skada någon som enligt henne inte gjort något fel. Hon ger sig av tillsammans med Po för att ta reda på varför någon kidnappade hans farfar.

Den här boken blir man helt förtrollad av. Den är helt fantastisk! Man kan absolut inte sluta läsa i den när man har börjat. Jag rekommenderar den verkligen!
    Jag vet inte hur många gånger jag läst den, och jag kommer nog aldrig att tröttna på den. Den är liksom omöjlig att sluta tänka på.
    Jag älskar karaktärerna, miljöerna, dialogerna, sättet författaren skriver på... Allt med boken helt enkelt! Den är så himla bäst att den blir obeskrivbar. <3
    Tja, jag får nog avsluta recensionen här, för annars skulle jag bara fortsätta tjata om hur bra den här boken är...

1 kommentar:

  1. Har också läst den! Det är nog den bästa bok jag läst. Längtar tills del två kommer på svenska :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺