torsdag 23 juli 2015

Gengången

Författare: Ingelin Angerborn
Antal sidor: 193 st
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!)
Serie: -
Utgiven år: 2015
Originalets titel: Gengången
Genre: Fantasy, barnböcker, skräck

Ellinor bor hos sin mormor en vecka över sommaren. På en av alla loppisar de besöker hittar Ellinor ett guldfärgat smyckeskrin med en vitklädd ballerina, och när hon frågar om priset får hon veta att det "är gratis för rätt person". Först tycker Ellinor att det är en konstig kommentar, och obehaget växer när hon märker något konstigt med skrinets speglar. Vad är det egentligen hon har fått?
______________________________________________________________________

Ingelin Angerborn var en av mina favoritförfattare när jag var yngre och jag läste alltid alla böcker hon släppte, så det var verkligen kul att läsa något av henne igen. Hon lyckas, som vanligt, med att skriva en väldigt originell och spännande berättelse som är lite småläskig och svår att sluta läsa i.

Men jag tror inte bara att jag tyckte lite mindre om den här boken för att jag har blivit äldre - det känns som att själva berättelsen i till exempel "Sorgfjäril" eller "För alltid..." var lite mer spännande. Det här är fortfarande en väldigt bra skriven bok, med bra beskrivna karaktärer och spännande handling, men några av författarens andra böcker känns lite mer trovärdiga på något sätt.

Det är ändå en bok jag definitivt kommer rekommendera till min lillasyster, för berättelsen är originell och språket författaren använder sig av passar bra in på berättelsen och å åldersgruppen den är mest riktad till. Det är svårt att veta hur allt ska sluta och boken har verkligen ett bra budskap.

Så, det här är kanske inte Ingelin Angerborns allra bästa bok, men definitivt en jag rekommenderar om man vill läsa en spännande och lite läskig sommarbok!

2 kommentarer:

  1. Så du har läst Sorgfjäril? Själv läste jag den för många år sedan i skolan och verkligen älskade den! Kul att höra att den här boken också va bra. :)

    SvaraRadera
  2. Så du har läst Sorgfjäril? Själv läste jag den för många år sedan i skolan och verkligen älskade den! Kul att höra att den här boken också va bra. :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺