måndag 27 juli 2015

All the Bright Places

Författare: Jennifer Niven
Antal sidor: 378 st
Förlag: Knopf
Serie: -
Utgiven år: 2015
Originalets titel: All the Bright Places
Genre: Kärlek
Språk: Engelska

"Do you think there's such a thing as a perfect day?"
"I don't know."
"Have you ever had one?"
"No."
"I've never had one either, but I'm looking for it."

Theodore Finch träffar Violet Markey möts på kanten av skolans klocktorn, och det är osäkert vem som räddar vem. Finch letar hela tiden efter nya sätt att ta självmord, men lyckas alltid hitta något som får honom att ändra sig. Violet längtar efter att få komma bort från allt, från skolan, från sorgen över hennes systers död. När de tillsammans utforskar statens sevärdheter märker de att det finns mycket mer än naturen att upptäcka - om sig själva, om varandra - och vad som börjar som ett skolprojekt blir mycket mer än så.
_______________________________________________________________________

Åh, den här boken. Jag vet inte ens var jag ska börja.

Jag visste knappt vad "All the Bright Places" handlade om när jag började läsa den, och i början tyckte jag att den var bra, men inte mycket mer än så. Violet var min favorit och jag gillade Finch, och berättelsen var bra men inte så speciell.

Men när jag hade läst några kapitel fattade jag hur otroligt bra den här boken är. Berättelsen växer verkligen och man får se hur Violets och Finch's liv knyts ihop på ett otroligt fint och trovärdigt sätt. Hur de utforskar the natural wonders runt deras hem är verkligen otroligt fint skrivet, och allting blir bara bättre ju längre in i boken man kommer.

Karaktärerna är verkligen några av de bästa jag läst om. Finch växer verkligen genom berättelsen och han är min absoluta favorit i boken, men Violet kommer inte långt efter. Det är verkligen något speciellt med deras berättelse, och jag skulle kunna skriva flera romaner om hur mycket jag gillar deras personligheter.

Okej. Slutet. Man kunde gissa vad som skulle hända, och jag antar att det var det mest rätta slutet på berättelsen, men det gör det verkligen inte mindre sorgligt. Jennifer Niven har verkligen knutit ihop allting otroligt bra och de sista femtio sidorna är så otroligt fina att man knappt tror det är sant. 

Det finns så otroligt mycket jag skulle vilja säga om den här boken och om karaktärerna, men då skulle jag avslöja hela handlingen. Så: det här är en av de bästa, sorgligaste och finaste böckerna jag läst med en berättelse som blir bättre och bättre för varje sida och med ett slut man knappt överlever. Alla borde läsa den.


1 kommentar:

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺