lördag 25 juli 2015

Du är aldrig ensam

Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 462 st
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!)
Serie: -
Utgiven år: 2008
Originalets titel: Lock and Key
Genre: Familjeproblem, kärlek, vänskap

Ruby Cooper är van vid att klara sig själv. Hon har flyttat runt med sin mamma och hjälpt henne i hela sitt liv trots hennes mammas förkärlek för alkohol och män som behandlat henne som skit. Ruby har inte svikit henne, som hennes storasyster gjorde.
    Men när Rubys mamma en dag bestämmer sig för att försvinna för gott tvingas Ruby flytta in hos sin syster, som numera bor med sin man i ett stort, lyxigt hus i ett stort, lyxigt område. Kommer Ruby aldrig kunna passa in, eller är det äntligen hennes chans att bli lycklig?
_______________________________________________________________________

Sarah Dessen är absolut en av mina favoritförfattare och min åsikt har inte ändrats efter att jag läst den här boken. Den är mörkare än många andra av hennes böcker, och tar upp en annan sorts problem än de oftast gör. Men den har samma otroligt bra karaktärer och är lika omöjlig att lägga ifrån sig.

Jag gillar verkligen att läsa om Ruby, hennes syster Cora och hennes man Jamie samt grannen Nate - de är väldigt intressanta karaktärer som man inte vill lämna när boken är slut. Man får se deras ljusa och mörka stunder vilket gör att det är omöjligt att inte bry sig om dem, och Sarah Dessen har som vanligt använt sig av olika detaljer som gör karaktärerna originella.

Berättelsen är ganska mörk, som sagt - Rubys bakgrund är väldigt sorglig, men även andra karaktärer i boken har hemligheter och problem. Det gör att boken blir ganska allvarlig, men den har fortfarande den där somriga känslan som alla författarens böcker har.

Som jag skrev så använder Sarah Dessen sig av detaljer för att göra karaktärerna originella, och hela boken är full av detaljer som gör den minnesvärd. Till exempel nyckeln, som den engelska titeln skvallrar om, är väldigt viktig för berättelsen och gör att den blir mer djup på något sätt.

Det här kanske inte är den allra bästa Dessen-boken jag läst, men det är inte särskilt långt ifrån. Den är både sorglig och somrig och har karaktärer man inte vill släppa i första taget. Läs den!


1 kommentar:

  1. Läste du den som pocket elr inbunden? Jag har av någon anledning fått för mig här på senaste tiden att det är mer sommrigt med pocket. :P Jag har dock inte läst en enda Sarah Dessen än men näst på tur efter boken jag läser nu så är det Mycket mer än så som ska läsas. :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺