fredag 26 juli 2013

Liv & Lovisa

Författare: Emma Granholm
Antal sidor: 320 st
Förlag: Alfabeta
Serie: -
Utgiven år: 2008
Originalets titel: Liv & Lovisa
Genre: Vänskap, livsöde

Liv och Lovisa ska äntligen få slippa varandra. De går sista terminen i nian och snart ska de börja på olika skolor - och förhoppningsvis aldrig se varandra igen.
    De kommer från helt olika världar - Lovisa är rik, smart, snygg och populär medan Liv och hennes mamma bor i en alldeles för liten lägenhet och har alldeles för lite pengar. Men Liv har i alla fall de två bästa vännerna Rick och Tanja som betyder allt för henne.
    Liv har väntat på den här sommaren så länge - hon och hennes mamma har nämligen skrapat ihop tillräckligt mycket pengar för att hon ska kunna åka till Mallorca med Rick och Tanja.
    Men så händer det som förstör allting. Livs och Lovisas liv knyts ihop och katastrofen närmar sig...
_________________________________________________________________________

Eftersom jag tyckte "Ett nytt liv på köpet" av Emma Granholm var väldigt annorlunda och intressant bestämde jag mig för att läsa den här boken också. Tja, egentligen tycker jag inte att "Liv och Lovisa" är så där jättebra, men ändå gav jag den tre stjärnor på Goodreads. Varför? För att den var annorlunda och intressant, helt enkelt.

Jag avskyr alla karaktärerna, men det är antagligen meningen. Jag brukar tycka det är positivt när man är stark och inte rädd för att stå för vad man tycker, som Liv gör, men det finns en gräns - och Liv är helt enkelt bara elak. Hon gör jättetaskiga saker mot Lovisa och är aldrig trevlig över huvud taget. Jag kan förstå att hon är sur, men måste hon vara så otroligt elak? Det finns smartare saker att göra. Lovisa har väl sina goda sidor, men hon är inte snäll hon heller. Särskilt inte mot Liv. Och var hon helt smart skulle hon inte umgås med sina bästa kompisar, hehe. Men hemskast av alla är nog ändå Livs mamma - hon (spolier!) favoriserar Lovisa något fruktansvärt och är så himla elak mot Liv (slut på spolier). Så det kanske finns en anledning till varför Liv är som hon är, men jag kan ändå inte gilla henne. Det finns egentligen ingen karaktär jag gillar särskilt mycket, men i den här boken kan jag stå ut med det för jag tror inte det är meningen att man ska älska allihop.

Boken är väldigt förutsägbar när det gäller vissa saker, som Rick till exempel, medan man inte kunde vara helt säker på vad som exakt skulle hända i slutet även om man kunde misstänka ungefär vad som skulle hända. Slutet var alldeles för överdrivet och det gick också alldeles för fort (alltså de allra sista sidorna, inte den sista stora händelsen). Språket eller författarens sätt att skriva är inte särskilt speciellt. Så vad är det egentligen jag gillar med boken, då?

Jo, den liknar ingenting annat jag någonsin läst. Man vill komma till slutet så fort som möjligt så man får läsa vad som händer, och därför är det svårt att sluta läsa. Boken är inte direkt glad och den har ingen "happy ending" utan är snarare lite deprimerande. Det är inte många författare som skriver sådana här böcker och det är just därför den fick en trea på Goodreads - den är väldigt unik och jag har aldrig läst något liknande förr!

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget speciellt.

Bokens första mening:
Det här skulle bli den bästa sommaren.

Favoritkaraktär/er:
Ingen alls om jag ska vara ärlig... 

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är väldigt unik och liknar inget annat jag läst förut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺