söndag 14 juli 2013

Just Listen

Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 371 st
Förlag: Speak
Serie: -
Utgiven år: 2006
Originalets titel: Just Listen
Genre: Kärlek, Livsöde
Språk: Engelska

Om man ska tro reklamfilmen hon är med i är Annabel Green tjejen som har allt. Men i verkligheten är det ungefär tvärt om - hennes syster Whitney har en ätstörning och hon vägrar prata med deras storasyster Kirsten, hon vill sluta som modell men vill samtidigt inte såra sin mamma och alla kompisar har lämnat henne sedan det som hände med Sophie den där kvällen. Annabel tror att hon ska vara ensam hela skolåret - men så träffar hon Owen. Han är besatt av musik och hundra procent ärlig hela tiden. Ska Annabel kunna ge honom samma sak som han ger henne - sanningen - eller ska hon gå och bära på vad som egentligen hände mellan henne och Sophie för evigt?
____________________________________________________________________________

Åh, vad jag gillar Sarah Dessens böcker. De är så mysiga och djupa på samma gång och helt enkelt alldeles perfekta! Den här är inte en av hennes allra bästa men jag älskar den i alla fall.

Jag gillar verkligen Annabel som karaktär - jag kan känna igen mig i henne till exempel när hon diskuterar saker med Owen. Owen är okej, jag har läst om intressantare kärleksintressen, men han är lika galen i musik som jag (även om vi inte har samma musiksmak), det gillar jag verkligen att läsa om! Men blev riktigt irriterad på honom när han blev arg på Annabel, för det hade han ingen anledning till. Så ja, okej karaktär helt enkelt! Jag gillar också båda Annabels systrar och Clarke, trots att hon inte var med så mycket. Och blev så himla glad när Remy och Dexter dök upp! Det var först då jag förstod hur mycket jag saknat dem. Älskar när karaktärer från andra av författarens böcker är med. (Och tyvärr är inte Owen så speciell om man jämför med Dexter, haha.)

Något av det allra bästa med boken var nog hur systrarnas relation till varandra växte. Att Annabels nioårsdag hade en så viktig del i boken gjorde det bara ännu bättre. Sedan var det kanske inte jättekul att läsa om när Annabel jobbade som modell, för enligt mig finns det viktigare saker än det, hehe. Men det hade ändå en viktig del i boken så därför gjorde inte det så mycket.

Som sagt gillar jag att musiken är med så mycket. Trots att jag inte lyssnar på samma musik som varken Owen eller Annabel så ofta känner jag igen mig i speciellt vad Owen säger om den och att den är så viktig för honom. Jag brukar till exempel också gå runt med hörlurar i princip hela tiden och tycker samma sak som han om den moderna pop-musiken ;)

Den här boken är inte jättesomrig, antagligen för att den utspelar sig i skolan och mest under hösten. Det är ju lite synd, men det fanns en sak som verkligen vägde upp det - språket. Det är verkligen skillnad att läsa Sarah Dessen på engelska, även om jag tycker de svenska översättningarna är jättebra. Jag har bara läst en bok av henne på originalspråk innan, hennes debutbok, och det märks att hon har blivit bättre - för språket i den här är jättefint! Hittade en massa fina citat! Dessutom passar titeln så otroligt bra in på boken. Det blir mer och mer genialt för varje gång man tänker på det.

Det blir lite extra spännande när man inte riktigt vet vad som hände mellan Annabel och Sophie förrän en bit in i boken, fast man räknade ut det ganska snabbt. Åh just det - Sophie är jättehemsk! Skulle aldrig vilja vara vän med någon sådan, skulle mycket hellre vara med Clarke.

Så ja - en väldigt bra bok av en väldigt bra författare. Blir lika överväldigad varje gång. Rekommenderas verkligen!

Minnesvärda citat:
“Music is a total constant. That's why we have such a strong visceral connection to it, you know? Because a song can take you back instantly to a moment, or a place, or even a person. No matter what else has changed in you or the world, that one song says the same, just like that moment.” 

“No matter how much time has passed, these things still affect us and the world we live in. If you don't pay attention to the past, you'll never understand the future. It's all linked together.” 

“I wondered which was harder, in the end. The act of telling, or who you told it to. Or maybe if, when you finally got it out, the story was really all that mattered.” 

“There has to be a middle. Without it, nothing can ever truly be whole. Because it is not just the space between, but also what holds everything together.” 

“I was beginning to see, though, that the unknown wasn't always the greatest thing to fear. The people who know you best can be riskier, because the words they say and things they think have the potential to be not only scary but true, as well.”

Bokens första mening:
I taped the commercial back in April, before anything had happened, and promptly forgot about it.

Favoritkaraktär/er:
Annabel, Whitney, Kirsten och Clarke (samt Remy och Dexter förstås)

Saker från boken som inspirerar mig:
Relationen mellan Annabel och hennes systrar!
• Att musiken är så viktig.


1 kommentar:

  1. Uppskriven på att-läsa-listan: Check!
    Jag hoppas att dem översätter fler Sarah Dessen böcker.
    Jag saknar också Remy och Dexter <3

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺