lördag 17 september 2016

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Författare: E. Lockhart
Antal sidor: 290 st
Förlag: Lavender Lit
Serie: -
Utgiven år: 2008
Originalets titel: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks
Genre: Livsöde, kärlek

Allting förändras när Frankie Landau-Banks kommer tillbaka efter sommarlovet - hon har inte bara växt en decimeter och lagt på sig tio kilo på rätt ställen, hon blir också tillsammans med populäre Matthew Livingston och får en helt ny social status.
    Men allt är inte riktigt lika bra som Frankie kunnat hoppas - hon märker att Matthew ljuger och döljer saker för henne. Hon börjar förstå att Matthew är med i ett hemligt sällskap, ett sällskap där bara killar är välkomna.
    När Matthew vägrar prata bestämmer sig Frankie för att ta saken i egna händer - hon tänker inte låta sig nedvärderas på grund av sitt kön. Hon tänker istället bevisa att hon kan vara smartare än killarna.


Den här boken överraskade mig verkligen. Man drogs direkt in i Frankies värld, bland läxor, killar, vänner och även större, viktigare problem. Boken är nästan omöjlig att lägga ifrån sig och det känns som om man varit med Frankie på alla hennes idéer och upptåg.

När det pratas om att det behövs mer starka kvinnokaraktärer är det karaktärer som Frankie man menar. Hon är stark, självständig men samtidigt inte överdriven. Hon är dessutom smart och jag tror att nästan alla tjejer kan relatera till henne - om inte annat så till hennes känslor när hon känner sig diskriminerad på grund av sitt kön. Jag älskar sättet den här boken beskriver en fruktansvärt onödig skillnad mellan tjejer och killar och hur Frankie reagerar för att försöka förändra det.

Jag gillade verkligen den delen då jag själv är väldigt intresserad av sådana här frågor, men det behöver man inte vara för att läsa den här boken. Berättelsen är väldigt spännande och den innehåller många intressanta karaktärer man både gillar och avskyr. Jag rekommenderar den till alla som vill läsa en inspirerande och väldigt bra berättelse man inte slutar tänka på i första taget!

1 kommentar:

  1. Å, tror jag faktiskt måste försöka läsa den snart då :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺