söndag 2 februari 2014

Ge mig arsenik

Författare: Klara Krantz
Antal sidor: 200 st
Förlag: Alfabeta
Serie: -
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Ge mig arsenik
Genre: Kärlek, vänskap, livsöde

En dag i maj hittar Elisabeth, femton år, panterboken och hennes liv får en helt ny vändning. Hon blir Elsa Jansson, ett missförstått geni, och i panterboken ska hon skriva romanen med stort R.
    Sedan tillbringar dagar då hon egentligen borde vara i skolan i sackosäcken med Håkan Hellströms första skiva på hög volym. Att skriva debutboken om hur det är att växa upp som ett missförstått geni blir viktigare än allting annat.
    Men det finns så många saker som tränger sig på - en magister med fladderlugg, en före detta tvillingsjäl som övergett Elsa för det coolare gänget och så himla mycket Förut.
__________________________________________________________________________

Man brukar ju prata om att köpa böcker bara för omslagets skull, men anledningen till att jag ville läsa den här boken var helt och hållet titeln, som kommer från en av mina favoritlåtar. Jag hade därför inte så jättehöga förväntningar när jag började läsa, och den här boken visade sig vara mycket bättre än jag trodde.

Språket är jättefint - poetiskt och alldeles rätt. Författaren lyckas beskriva Elsas tankar och känslor väldigt bra och det känns som om man verkligen känner henne när man läser. Elsas tankar är liksom inte skrivna rakt ut men man förstår verkligen hur hon känner sig ändå, och eftersom det ofta är så tankar fungerar känns det väldigt äkta.

Berättelsen är väldigt djup och innehåller mycket mer än jag trodde den skulle. Den blir djupare och intressantare för varje sida och man vill inte sluta läsa. Trots att boken bara är tvåhundra sidor lång känns den inte för kort, utan slutar precis där den borde sluta. Slutet är ganska öppet, men inte så man blir irriterad på det utan helt enkelt öppet på ett bra sätt.

Den här boken är originell och liknar verkligen inte vilken ungdomsbok som helst. "Ge mig arsenik" är helt enkelt en bok man inte glömmer i första taget. Jag rekommenderar den verkligen!

Minnesvärt citat:
Hela boken är väldigt fint skriven så jag kan inte riktigt välja ett enda citat...

Bokens första mening:
Det är världens finaste bok.

Favoritkaraktär/er:
Elsa och Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺