tisdag 18 februari 2014

Nyckeln

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Antal sidor: 813 st
Förlag: Rabén och Sjögren (tack för boken!)
Serie: Engelsforstrilogin 3
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Nyckeln
Genre: Fantasy, kärlek, vänskap

(Spoilervarning för de som inte läst Cirkeln och Eld!)

Minoo, Vanessa, Linnea och Anna-Karin är de enda som återstår av Cirkeln, och nu är apokalypsen närmare än någonsin. Det har knappt gått en månad sedan händelsen i skolans gympasal men de Utvalda får ingen tid att vila. Dessutom har de mer saker än apokalypsen - kärleksproblem uppstår, frågor besvaras, hemligheter avslöjas och lojalitet prövas. Minoo, Vanessa, Linnea och Anna-Karin måste bestämma vilken sida de ska stå på. Men först och främst - de utvalda måste stoppa demonerna från att ta över genom att stänga portalen, men hur? 
__________________________________________________________________________

Det här är absolut den bok jag haft högst förväntningar på hittills i år (inte för att jag läst så många än, men ändå) eftersom "Cirkeln" och "Eld" är några av de bästa och mest spännande böckerna jag någonsin läst. Som tur var fastnade jag även i den här boken direkt när jag börjat läsa och kunde inte sluta. Som tur var var jag tillräckligt sjuk för att vara hemma från skolan men inte tillräckligt sjuk för att inte orka läsa, så jag hade ingen anledning att lägga boken ifrån mig - jag läste den på ungefär två dagar trots att den är nästan 1000 sidor lång.

Jag älskar verkligen karaktärerna i den här serien. Alla är otroligt bra beskrivna och alla har sina egna berättarröster, man blandar aldrig ihop vem det är man läser om. Man lär känna karaktärerna ännu bättre än innan och när man läst klart boken känns det verkligen som att man känner dem på riktigt.  Det är sällan karaktärer är så bra beskrivna och verklighetstrogna som de är i den här boken. Jag tycker verkligen om De utvalda - man har lärt känna dem så bra och läst om deras svagheter och starkheter så är det nästan helt omöjligt att inte gilla dem. Jag gillar även Viktor, Clara och Felix, trots att jag inte är helt säker på varför.

Slutet passar perfekt in på resten av serien och det är verkligen väldigt sorgligt, vilket bara gör boken ännu mer minnesvärd och bra. Jag hade nästan gissat att det skulle sluta så och trots att det var så sorgligt hade det inte kunnat sluta bättre.

När man läser boken får man verkligen fundera över vad som är rätt och fel. De utvalda har olika åsikter när det gäller en väldigt viktig del av berättelsen, och man vet inte riktigt vilka man håller med. När man läser om Minoo står man på hennes sida och när man läser om Linnea står man på hennes. Man är inte riktigt säker på vilka som faktiskt har rätt, och det gör att man inte kan sluta läsa förrän boken är slut.

Om det finns någon som inte läst den här serien än rekommenderar jag den verkligen. Den liknar ingen annan fantasyserie jag någonsin läst och den är otroligt spännande och intressant. Läs den!


Minnesvärt citat:
Var så inne i boken att jag inte hann tänka på citat...

Bokens första mening:
Den bländande vitheten mättas av.

Favoritkaraktär/er:
Minoo, Anna-Karin, Vanessa, Linnea, Ida, Elias, Viktor, Clara, Felix



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺