onsdag 30 oktober 2013

Reading Habits Tag

Har blivit taggad av bästa Alba att göra den här taggen :D

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Jag brukar nog oftast läsa i någon av våra soffor, men jag gillar att läsa i sängen också.

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Jag föredrar bokmärken, men tyvärr blir det oftast random pappersbitar... Har jättemånga fina bokmärken och älskar att få/köpa nya, men tar oftast bara närmsta sak som passar som bokmärke. Kan använda det mesta som bokmärke, men skulle aldrig göra hundöron. 

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller efter ett visst antal sidor?
Jag gillar verkligen inte att sluta mitt i, vill helst läsa klart kapitlet eller läsa klart stycket. Kan sluta mitt i, men det är väldigt jobbigt... Och att sluta läsa mitt i en mening är riktigt plågsamt.

4. Äter du eller dricker du någonting när du läser?
Oftast inte, för jag läser mycket oftare än jag äter, men älskar att göra det (äter gärna godis eller dricker varm choklad/te, det är nog det bästa att äta/dricka när man läser enligt mig.)

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
Jag kan läsa till musik - men eftersom läsa och lyssna på musik är något det bästa jag vet kan det vara lite svårt att göra det samtidigt då jag ofta blir helt inne i en låt och får svårt att koncentrera mig på boken. Men det fungerar ibland, det beror lite på vilket humör man är på. Och om jag ska läsa på något ställe där det låter mycket lyssnar jag gärna på musik samtidigt. Att ha TV:n på är däremot jättesvårt - försöker läsa när mina syskon sitter och tittar på någon film jag inte är så intresserad av, men det slutar nästan alltid med att jag tittar ändå. Jag vill helst höra till exempel familjen prata eller lyssna på musik en liten bit bort eller vad man ska säga, ha lite ljud i bakgrunden, när jag läser.


6. En bok i taget eller flera samtidigt?
En bok i taget! Jag gillar inte att läsa två böcker i taget och gör det bara om jag måste (för att min svenska/engelskalärare blir sur om jag läser på fel språk, hehe). Jag vill ge en bok hela min uppmärksamhet, och om jag börjar på två slutar det ändå bara med att den ena blir liggande tills jag läst ut den andra.

7. Läsa hemma eller överallt?
Helst hemma, men jag kan läsa överallt. Trots det jag skrev där uppe är jag faktiskt ganska bra på att stänga av alla ljud och bara koncentrera mig på boken. De enda ställena jag verkligen inte kan läsa på är i bussen och bilen (vilket är synd, eftersom jag spenderar minst en timme i bussen/bilen varje dag när jag tar mig till skolan, ibland nästan två). Men det är absolut bäst att läsa hemma.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Gillar inte att läsa högt så mycket (det går ju så himla långsamt, avskydde när läraren läste högt och man fick hänga med i boken för jag var alltid klar med uppslaget när hon/han läst halva första sidan). Läsa tyst såklart!

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Det händer väldigt sällan att jag hoppar över stycken - det är bara om boken är riktigt, riktigt usel. Man vill ju inte missa något!

10. Bryta rygg eller inte?
Aldrig i livet! Brukar alltid se jättekonstig ut när jag läser pocketböcker för att jag öppnar dem minimalt så jag får vrida på huvudet för att se vad som står längst in på sidan, haha. Men man kan ju inte bryta sina kompisars ryggar, så varför skulle man göra det på böcker? De finns ju där för en hela tiden, så varför skulle man behandla dem sämre? ;)

11. Skriver du i böcker?
Har aldrig gjort det, och kommer nog aldrig göra det heller. Det känns så fel på något sätt.

12. Vilka taggar du?

Alla som har lust att göra enkäten, för det känns som de flesta redan blivit taggade ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺