måndag 21 juli 2014

Utvald

Författare: Ally Condie
Antal sidor: 492 st
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Matched 3
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Reached
Genre: Dystopi, kärlek

Cassia, Ky och Xander jobbar allihop för både Revolten fast på olika ställen - Ky som pilot, Cassia som sorterare och Xander som läkare. Planen är att pesten ska sprida sig i Samfundet igen och Revolten, med Lotsen i spetsen, ska komma med botmedlet. Men när Samfundet är störtat och alla tror att de äntligen klarat det händer något som inte ens Revolten kan fixa - och kaoset bryter ut på nytt.
    Vilken sida ska de stå på egentligen? Cassia, Ky och Xander måste göra sitt bästa för att rädda sina nära innan det är för sent - och pesten utrotar Samfundet en gång för alla.
__________________________________________________________________________

Jag gillar verkligen att tempot i den här serien inte är som i alla andra dystopier - snabbt och actionfyllt - utan faktiskt ganska lugnt. Trots att inte handlingen går jättesnabbt framåt vill man aldrig sluta läsa och det är omöjligt att förutse vad som ska hända.

Språket är väldigt vackert, precis som i de tidigare delarna i serien. Författaren beskriver miljöer, tankar och känslor på ett så bra sätt att man nästan ryser när man läser det. Man får läsa ur både Cassias, Kys och Xanders perspektiv och även om berättarrösterna är ganska lika hade jag aldrig något problem med att hålla isär dem. Jag gillar fortfarande Ky och Cassia mest men började också gilla Xander mer i den här boken - hans personlighet växte verkligen när man fick läsa mer om honom!

Handlingen var verkligen inte förutsägbar och man visste inte riktigt vad som var rätt och vad som var fel. Det gjorde att man ville fortsätta läsa för att se vilka som faktiskt ville samhället väl och vilka som bara ville ha makt - vilket man inte riktigt kunde vara säker på förrän man läst till slutet. Det märks hur mycket författaren tänkt igenom världen och berättelsen för att få det så trovärdigt som möjligt.

Enligt mig kunde inte slutet på den här trilogin varit bättre. Alla tre böckerna passar bra ihop och det fortsatte vara originellt och spännande till slutet. Även om den här serien inte är den bästa jag läst gillar jag den verkligen och det är någonting med böckerna som jag inte riktigt kan sluta tänka på.

Jag rekommenderar den här serien till de som vill läsa en annorlunda och väldigt bra dystopiserie som inte är actionfylld men fortfarande spännande. Även om jag inte tror den passar alla tror jag definitivt att den passar dem som uppskattar vackert språk, jättebra beskrivningar och en väldigt intressant och genomtänkt berättelse!

1 kommentar:

  1. Sv: To die for, nästan så ja <3 Åh, ja verkligen, jag med, haha! :D Skriv på kik eller något så kan vi prata om det :D <3

    Jag har läst första boken och tyckte riktigt mycket om den så ser fram emot att läsa rsten av serien :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺