måndag 28 juli 2014

Scarlet

Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 457 st
Förlag: Mix förlag
Serie: The Lunar Chronicles 2
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Scarlet
Genre: Dystopi, Fairytale retelling

(Spoilervarning om man inte läst "Cinder"!)

Cinder är fortfarande kvar i fängelset. Hon får hjälp av doktorn att rymma och får ofrivilligt Kapten Thorne på halsen. Han är inte särskilt smart - men han äger en rymdraket. Tillsammans blir Cinder och Thorne världens mest efterlysta brottslingar och måste hålla sig undan omvärlden samtidigt som Cinder forskar om sitt förflutna.
    Forskningarna leder Cinder till Paris, där piloten Scarlet Benoit letar efter sin försvunna farmor. Polisen vill inte hjälpa till, men Scarlet är övertygad över att hennes farmor är kidnappad. Men så hittar hon en som verkar vara villig att hjälpa henne: Wolf är en före detta gängmedlem och slagskämpe som verkar veta mer om Scarlets farmors försvinnande än han vill berätta. Men kan Scarlet verkligen lita på honom?
__________________________________________________________________________

Första delen i serien, "Cinder", överraskade mig verkligen trots att den kanske inte är en av de bästa böckerna jag läst. Tyvärr var inte "Scarlet" lika bra, men jag gillar den fortfarande.

Cinders delar var verkligen mycket mer intressanta att läsa om än Scarlets, och jag skulle velat att boken handlade mer om henne och Kai, hehe. Boken började ganska segt och trots att jag ville fortsätta läsa la jag ifrån mig den ett ganska långt tag - den var inte intressant nog. Men den är snabbläst och blev bättre och bättre ju längre in i den man kom.

Eftersom det här är en fairytale retelling var slutet ganska förutsägbart, och vissa saker var lite för konstiga för att boken skulle vara lika bra som ettan. Men det finns många detaljer jag verkligen gillar och vissa delar av boken är lika spännande som "Cinder". Boken är väldigt intressant och det känns verkligen att författaren tänkt igenom berättelsen innan hon skrivit den. 

Trots att jag låtit lite kritisk till boken gillade jag den verkligen. Trots att det är en retelling av en saga som funnits hur längre som helst känns handlingen originell och även om början av boken inte riktigt fick en att vilja fortsätta läsa blev det verkligen bara bättre och bättre. Jag älskade som sagt Cinders delar och ser verkligen fram emot att läsa de andra delarna i serien, både för att få läsa mer om henne och för att se hur det ska gå!
    

1 kommentar:

  1. Aahh har velat läsa den här i åratal nu.... Men har varit orolig över att Kai inte kommer vara med tillräckligt xDD

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺