onsdag 23 juli 2014

Unearthly

Författare: Cynthia Hand
Antal sidor: 435 st
Förlag: Egmont Books
Serie: Unearthly 1
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Unearthly
Genre: Fantasy, kärlek
Språk: Engelska

Clara Gardner har änglablod. Alla som är som hon har ett uppdrag - de kom till jorden av en anledning. Uppdraget kommer till dem genom en vision som de får någon gång i livet.
    Clara får sin vision när hon är sexton. Den handlar om att hon räddar en okänd kille från en skogsbrand. Clara flyttar med sin mamma och lillebror till Wyoming, där visionen utspelar sig, för att Clara ska kunna lära känna - och så småningom rädda - killen från visionen.
    Clara vet att killen från visionen är hennes öde, men så dyker Tucker upp. Vad händer när Clara vill bestämma över sitt eget liv?__________________________________________________________________________

Jag hade verkligen inte höga förväntningar på den här boken, och kanske är det därför jag gillade den så mycket. Jag var fast från första sidorna och ville aldrig sluta läsa. Jag gillar att man faktiskt fick veta saker från början - Clara har vetat att hon är ”part angel” i två år och man behöver inte läsa om när hon får reda på det och hur hon känner sig efteråt, vilket känns som att man får göra i många böcker (fast kanske inte just om änglar, då).

Ju längre in i boken desto mer får man veta - och desto mer spännande blir det. Alla delar i boken var spännande: Claras vision, hennes relation med Tucker, hennes kompisar och hennes familj och att man får läsa mer om änglar och Claras värld. Jag gillar verkligen Clara - hon är väldigt trovärdig just eftersom hon är lagom stark, har alla möjliga sidor i sig och är väldigt lätt att känna igen sig i. Jag gillar även hennes bror och både Christian och Tucker.

Eftersom jag inte läser så mycket sådana här böcker kändes idén med vision och purpose väldigt originell. När jag plockade upp den här boken visste jag egentligen inte vad den handlade om, bara att den skulle vara bra, och det gjorde den ännu mer spännande. Det blev aldrig tråkigt och både berättelsen och språket flöt på bra hela tiden. Slutet var verkligen oförutsägbart och väldigt överraskande!

Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen - jag vill veta hur det går med karaktärerna och veta mer om änglarna. Ska läsa tvåan så snart som möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺