tisdag 23 juni 2015

Paris, Lola & jag

Författare: Moa Eriksson Sandberg
Antal sidor: 129 st
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!)
Serie: -
Utgiven år: 2015
Originalets titel: Paris, Lola & jag
Genre: kärlek, vänskap

Trettonåriga Josefin är på semester i Paris med sin bästa kompis Lola och hennes mamma. De står på gränsen till vuxenvärlden och alla nya känslor både lockar och skrämmer. I Paris finns vackra gator, höga byggnader och pojkar som ser en. Hemma finns mamma som blivit ihop med en Peter och ska få barn. Och ibland känns det som om man har väntat ett helt liv på att någon ska se en.
___________________________________________________________________________

Det finns flera saker jag gillar med den här boken. Jag gillar sättet den är skrivet på, korta stycken och poetiskt språk. Illustrationerna är verkligen fina. Man kan se hela Paris otroligt väl framför sig trots att boken inte är särskilt full av beskrivningar och Moa Eriksson Sandberg har verkligen lyckats få rätt känsla i boken - det känns som att man faktiskt är i Paris och går längs gatorna en sommardag.

Boken är snabbläst (tror jag läste den på lite mindre än en halvtimme) och ändå är det något med den som sitter kvar ganska länge. Kanske känslan, eller hur enkelt man kunde se allt trots att boken inte innehåller jättemycket beskrivningar. Författaren skriver verkligen otroligt bra och det märks tydligt när man läser.

Sedan finns det saker jag tycker lite mindre om. Jag är inte riktigt säker på vilken åldersgrupp den här boken är riktad till - det kändes som att den var skriven för de som var yngre än mig, men jag hade själv aldrig rekommenderat den till en trettonåring eller yngre. Jag hade inte känt igen mig i många av karaktärernas tankar när jag var tretton, och dessutom ger boken några mindre bra idéer... Mamman, eller "förklädet" som de kallar henne, hade väldigt dålig koll kan man säga.

Men trots att den här boken innehåller saker som får en att vilja ge huvudpersonerna någon slags hjälp och som kanske känns lite rakt på, minns man känslan av Paris och sommar som något positivt. Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad jag tycker om boken - kanske måste jag läsa den igen innan jag kan ge ett ordentligt svar på den frågan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺