onsdag 10 september 2014

The Golden Lily

Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 418 st
Förlag: Razorbill
Serie: Bloodlines 2
Utgiven år: 2012
Originalets titel: The Golden Lily
Genre: kärlek, vänskap, fantasy
Språk: engelska

(Spoilervarning om man inte läst "Bloodlines"!)

Sydney Sage är en alkemist. Hon ser till att vanliga människor inte får reda på något om damphier, moroi eller strigoi. Sydney har fått massvis med beröm för att hon gör sitt jobb så proffsigt - och samtidigt håller sig på avstånd från vampyrerna.
    Men Sydney är inte riktigt lika lojal som alkemisterna tror. Hon dras närmare och närmare Jill, Eddie och Adrian och bryr sig mer om dem än hon borde. 
    Och när en stor hemlighet håller på att förstöra hela vampyrvärlden - ska Sydney lita på alkemisterna eller sitt hjärta?
___________________________________________________________________________

Jag tyckte verkligen om "Bloodlines" - karaktärerna var lika bra som i Vampire Academy, författaren beskriver allt så bra och det var omöjligt att sluta läsa. Men det kändes ändå som det var något som fattades - men det gör det inte i "The Golden Lily".

Karaktärerna växer mer och mer för varje sida och jag tycker verkligen om Sydney och Adrian. Sedan är jag också väldigt glad över att Dimitri var med så mycket - det gjorde bara boken bättre, haha. Alla karaktärer är så färgstarka och det är helt omöjligt att inte bry sig om dem.

Jag läste den här boken när jag var i England och trots att vi hade så mycket att göra ville jag inte sluta läsa. Det händer saker hela tiden och det är spännande från första sidan. Slutet var hemskt (på ett nästan bra sätt) och jag ser verkligen fram emot att läsa nästa bok!

Den här boken är också väldigt rolig - särskilt dialogerna mellan Sydney och Adrian. Eller Adrian och vem som helst egentligen. Språket är helt perfekt och man sitter och skrattar högt flera gånger nä man läser.

"Bloodlines" är fortfarande inte lika bra som Vampire Academy, men en otroligt bra serie. Richelle Mead är en av mina absoluta favoritförfattare och jag gillar henne mer och mer för varje bok jag läser av henne. Den här boken är rolig, otroligt spännande och jag kommer beställa hem fortsättningen väldigt snart!

Minnesvärt citat:
“I’d mentioned this odd wardrobe choice to Adrian a couple of weeks ago:
“Isn’t Dimitri hot?”
Adrian’s response hadn’t been entirely unexpected:
“Well, yeah, according to most women, at least.” 

“You're in an awfully good mood," he observed. "Was there a sale at Khakis-R-Us?”

Bokens första mening:
Most people would find being led into an underground bunker on a stormy night scary.

Favoritkaraktär/er:
Dimitri, Rose, Adrian och Sydney

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺