söndag 28 september 2014

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe

Författare: Benjamin Alire Sáenz
Antal sidor: 359 st
Förlag: Simon & Schuster Books for Young Readers
Serie: -
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Genre: vänskap, livsöde, kärlek
Språk: engelska

Aris liv har alltid varit någon annans idé. Hans familj pratar inte om brodern som sitter i fängelse och hans pappa pratar inte om sina upplevelser i Vietnamkriget. Ari spenderar den mesta av tiden ensam och trivs varken med sig själv eller med andra.
    Men så träffar han Dante vid poolen. Dante är smart, självsäker, klarar inte av att ha hemligheter, pratar hela tiden och ser världen på ett annorlunda sätt. Dante är allt som Ari inte är, och Ari blir förvånad över hur bra de kommer överens. Trots sina olikheter blir de bästa vänner - den där sortens vänskap som ändrar hela ens liv - och tillsammans kan de upptäcka alla universums hemligheter.
_________________________________________________________________________

Jag vet inte ens var jag ska börja. Det här är nog den absolut bästa boken jag läst i år.

För det första - karaktärerna. Jag älskar Ari och Dante. Jag älskar deras personligheter och hur de beskrivs i boken. Helt ärligt är de några av de bästa karaktärerna jag någonsin läst om. Aris berättarröst är så träffande och man kan känna igen sig i många av hans tankar och man känner verkligen för både honom och Dante när man läser. Relationen mellan dem är så fin och så otroligt bra uppbyggd och jag älskar att läsa om dem. Även relationen till deras föräldrar är hur fin som helst och jag älskar att den får ta så mycket plats.

Språket är så otroligt vackert. Det finns så otroligt många citat jag vill skriva ner och komma ihåg för alltid, och vissa meningar är så fina att man inte ens förstår hur någon kan skriva så bra. Språket passar in på Ari och det passar in på berättelsen och tillsammans blir det bara helt perfekt.

Det här är inte en bok som det händer så mycket i på det sättet, utan den drivs mer av karaktärer och språket. Men det händer fortfarande saker hela tiden - bara inte som det gör i en spänningsbok - och jag kunde verkligen inte lägga boken ifrån mig. Jag skriver det i rätt många recensioner men den här gången mena jag det verkligen: jag la inte ifrån mig den många minuter i sträck. Berättelsen är tänkvärd och trovärdig och omöjlig att släppa.

Slutet var verkligen så otroligt fint och passade perfekt in på boken, men jag önskar att boken hade fortsatt minst dubbelt så långt till. Jag älskar att läsa om Ari och Dante och det känns som om jag skulle kunna läsa hur många böcker som helst om dem.

Hela boken är så bra skriven och jag kan inte sluta tänka på den. Språket, handlingen, dialogerna, karaktärerna; allt är helt enkelt hur bra som helst. Jag rekommenderar verkligen den här boken till alla - för den är en av de absolut bästa böckerna jag läst.

Minnesvärt citat:
“I bet you could sometimes find all the mysteries of the universe in someone's hand.” 

“I got to thinking that poems were like people. Some people you got right off the bat. Some people you just didn't get--and never would get.” 

“To be careful with people and with words was a rare and beautiful thing.”

Bokens första mening:
One summer night I fell asleep, hoping the world would be different when I woke.

Favoritkaraktär/er:
Ari och Dante

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺