söndag 31 augusti 2014

Perfect Chemistry

Författare: Simone Elkeles
Antal sidor: 357 st
Förlag: Walker Books
Serie: Perfect Chemistry 1
Utgiven år: 2008
Originalets titel: Perfect Chemistry
Genre: Kärlek, familjeproblem
Språk: Engelska

Brittany Ellis gör vad som helst för att hålla uppe sin perfekta fasad - hon gömmer sig bakom dyra kläder, mycket smink och perfekta lockar för att ingen ska veta hur hon faktiskt har det hemma. Hon känner press från sina föräldrar, är rädda för att de ska skicka iväg hennes utvecklingsstörda syster Shelley någonstans långt bort och hennes pappa jobbar hela tiden.
    Alex Fuentes liv är raka motsatsen - tror dem. Han är med i ett gäng för att hans familj ska klara sig och är en person många i skolan ser upp till - eller fruktar. Så när han slår vad med sina kompisar om att han kan få Brittany in i sitt liv ser han det inte som något annat än en vadslagning.
    Men när Brittany och Alex paras ihop på kemin lär de känna varandra mer och mer och det visar sig att de inte är så olika i alla fall. Är Alex bara intresserad av Brittany på grund av vadslagningen eller finns det något mer..?
______________________________________________________________________

Det här är egentligen inte alls en bok jag skulle plocka upp i vanliga fall, men jag kunde inte låta bli när jag hört så mycket bra om den. Jag gillar den - även om det kanske inte är något av det bästa jag läst.

Jag gillar både Brittany och Alex trots att de kanske inte är några av de bästa karaktärerna någonsin. Författaren har verkligen beskrivit dem bra, det är lätt att förstå dem och man gillar dem mer och mer ju längre in i boken man kommer. Även de andra karaktärerna är bra beskrivna och känns äkta.

Boken är rätt förutsägbar men det är ändå svårt att sluta läsa. Kapitlen är korta och skiftar mellan Alex och Brittanys berättarröster och det gör att man, trots att man intalar sig själv att man bara ska läsa ett kapitel till, har svårt att lägga boken ifrån sig. Jag har läst böcker med bättre handling men för att vara en sådan här sorts bok är handlingen djup och väldigt genomtänkt.

Det som skiljer den här boken från andra är först och främst slutet. Trots att det är sorgligt gör det att man minns boken mer. Själva händelsen kunde varit lite mer beskriven, men den passade in i boken på något sätt.

De andra böckerna i serien handlar om de andra Fuentes-bröderna, och jag kommer kanske inte direkt beställa hem dem vid nästa bokbeställning men skulle inte säga nej till att läsa dem heller. Det här är en helt okej bok jag rekommenderar till dem som vill läsa en ganska förutsägbar kärleksberättelse som ändå inte är som alla andra!

1 kommentar:

  1. Verkar vara en bok som jag kommer tycka om så mycket, blir att springa till bibblan imorgon alltså och låna boken! :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺