lördag 9 november 2013

Vi är inte sådana som i slutet får varandra

Författare: Katarina Sandberg
Antal sidor: 254 st
Förlag: Gilla böcker
Serie: -
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Vi är inte sådana som i slutet får varandra
Genre: Kärlek

Cassiopeja Svensson har precis flyttat till Stockholm för att läsa juridik. Hon är inte säker på var hon egentligen hör hemma här i världen - hon skriver brev till Christer Fuglesang och frågar honom hur han kunde vara så säker på att det var i rymden han skulle vara. Hon vill också vara säker.
    Cassiopeja är helt övertygad om att kärlek är onödigt, en konstruktion för att Hollywood ska kunna tjäna pengar. Att hon själv är skapad ur den största klyschan av alla - hennes mamma träffade hennes pappa under Eiffeltornet och såg honom aldrig igen - gör inte det hela bättre.
    Men så ser hon en lapp på anslagstavlan i hennes hus om att han som bor precis över henne tydligen ger pianolektioner. Cassiopeja bestämmer sig för att gå dit - och där träffar hon Casper, och trots alla tankar om att kärleken är en klyscha kan hon inte låta bli att falla.
___________________________________________________________________________

Ska jag vara ärlig var titeln den enda anledningen till att jag köpte boken. "Vi är inte sådana som i slutet får varandra" kommer från en låt av Håkan Hellström, som är en av mina absoluta favoritartister. Eftersom hans låttexter (och låtar) är något av det vackraste som finns kunde jag inte låta bli att köpa den här boken med, och det ångrar jag verkligen inte! (Älskar att vissa meningar verkligen fick en att tänka på Håkan Hellströms låtar, det var faktiskt en av de bästa sakerna med boken.)

Den här boken verkar inte särskilt originell - Cassiopeja bestämmer sig för att ta pianolektioner och självklart blir hon förälskad i pianoläraren - men den här boken är allt annat än vanlig. Språket är otroligt vackert, beskrivningarna är otroligt bra och författarens sätt att skriva gör att man inte vill lägga ifrån sig boken.

Den här boken är ingen vanlig kärlekshistoria. Jag kan inte säga mer än så utan att spoila en massa, men den slutade verkligen inte som böcker "brukar" sluta och det var verkligen kul att läsa en ungdomsbok som faktiskt inte följer den vanliga "mallen".

Cassiopeja är nog min favoritkaraktär - mest på grund av hennes berättarröst. Den är helt underbar. Trots att jag inte håller med henne om allt hon tycker är den så originell, äkta, rolig och lite melankolisk på samma gång och det blir så himla perfekt ihop. Jag gillar Agnes med, hon är så... färgstark och passar verkligen in i berättelsen. Och Casper då? Tja, författaren har verkligen lyckats få läsaren att ändra sig när det gäller honom. Tänker inte berätta mer än så.

Så, som en sammanfattning: det här är en otroligt bra debutroman som jag verkligen rekommenderar till alla som vill läsa något som inte liknar all annan ungdomslitteratur. Otroligt bra!

Minnesvärt citat:
(Vill helst skriva ner hela boken, men vi tar ett exempel istället...)
"Men orden går inte att ta tillbaka, ord går aldrig att ta tillbaka. Särskilt inte om de är skrivna."

Bokens första mening:
Jag är en enda natt.

Favoritkaraktär/er:
Cassiopeja och Agnes

Saker från boken som inspirerar mig:
• Titeln! :)
• Språket, det är så otroligt vackert.
• Att den inte liknar något annat jag läst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺