fredag 1 november 2013

Lola and the Boy Next Door

Författare: Sephanie Perkins
Antal sidor: 338 st
Förlag: Speak
Serie: - (companion novel till "Anna and the French Kiss")
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Lola and the Boy Next Door
Genre: Kärlek
Språk: Engelska

Lola älskar kläder - bara de inte ser allt för vanliga ut - och bär aldrig samma outfit två gånger. Hon älskar sådant som glittrar, peruker och klänningar. Hennes tre största drömmar är att komma till vinterbalen klädd som Marie Antoinette, att hennes föräldrar ska acceptera hennes pojkvän och att aldrig behöva se tvillingarna Cricket och Calliope Bell igen.
    Men när just familjen Bell återigen flyttar in i grannhuset vänds Lolas värld uppochner. En gång i tiden var de väldigt bra vänner, men Calliope började bete sig kaxigt och taskigt mot Lola och Cricket krossade hennes hjärta. Och nu måste Lola en gång för alla komma över sina känslor för honom.
_____________________________________________________________________

Åh, vad jag älskar Stephanie Perkins sätt att skriva. Det är omöjligt att sluta läsa och man är fast från första sidan. Jag sträckläste den på några få dagar (det hade blivit mycket kortare om det inte var för skolan och skolarbete som tar alldeles för mycket tid) och när jag var tvungen att lägga ifrån mig den kunde jag inte sluta tänka på den.

Jag tycker väldigt mycket om karaktärerna. Cricket är alldeles underbar och min absoluta favorit i hela boken - han är charmig, rolig och liknar ingen annan karaktär jag läst om. Han beskrivs på ett så otroligt bra sätt och det är omöjligt att inte falla för honom. Varför finns han inte i verkligheten? D: Lola är också en väldigt bra karaktär, jag gillar henne jättemycket men hon är inte lika underbar som Cricket. Bäst är nog ändå Anna och St. Clair (särskilt St. Clair), älskade varenda del i boken när de var med! De är verkligen två av de absolut bästa karaktärerna någonsin (Lola och Cricket kommer bara en liten bit efter). Har saknat dem så himla mycket, måste läsa om "Anna and the French Kiss" snart!

Precis som i "Anna and the French Kiss" är stämningen i boken så himla härlig. Boken är inte bara mysig och fin, utan det faktum att Lola har två pappor och en lite problematisk riktig mamma gör att den dessutom är djup. Ibland är sådana här böcker - perfekta böcker - precis vad man behöver. "Lola and the Boy Next Door" är rolig, kärlekshistorien är kanske inte den mest originella jag läst men det fina språket och de speciella detaljerna gör att den ändå inte liknar något annat jag läst.

Känslan i den här boken är verkligen glad och mysig, och det är precis sådan man känner sig när man tänker tillbaka på den. Ska jag klaga på något är det att de bytt omslag - älskar verkligen det här omslaget med, men det andra var mycket finare, passade mer in på boken och först och främst passade det ihop med min version av "Anna and the French Kiss". Så himla irriterande att de byter omslag mitt i en serie! Konstigt att de aldrig lyssnar på oss bokbloggare när det gäller det?

Trots att jag verkligen älskar den här boken måste jag nog säga att "Anna and the French Kiss" är bättre. Jag älskar karaktärerna och stämningen ännu mer i den boken. Längtar efter att få läsa "Isla and the Happily Ever After" och hoppas att få läsa om både Anna och St. Clair samt Lola och Cricket i den!

Så: den här boken är fin, rolig, detaljerad, mysig, svår att släppa och snabbläst. Gillade ni "Anna and the French Kiss" ska ni absolut läsa den här! Det här är absolut en ny favorit (jag älskar den så otroligt mycket att jag inte vet var jag ska ta vägen) och Stephanie Perkins är definitivt en av de bästa på att skriva bra kärleksböcker.

Minnesvärt citat:
“I know you aren't perfect. But it's a person's imperfections that make them perfect for someone else.” 

“So do you believe in second chances?" I bite my lip.
"Second, third, fourth. Whatever it takes. However long it takes. If the person is right," he adds.
"If the person is... Lola?"
This time, he holds my gaze. "Only if the other person is Cricket.” 

“It's easy to talk about things we hate, but sometimes it's hard to explain exactly why we like something.” 

“Nathan nods. "Have a good time. Don't do anything I wouldn't do." I hear Andy as I'm walking out the front door. "Honey, that threat doesn't work when you're gay.” 

Bokens första mening:
I have three simple wishes.

Favoritkaraktär/er:
Anna, St. Clair, Lola och Cricket

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna!
• Att den är så mysig, fin, djup och härlig på samma gång.
• Att den är bäst.
• Allt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺