onsdag 31 juli 2013

Twenty Boy Summer

Författare: Sarah Ockler
Antal sidor: 290 st
Förlag: Little Brown Young Readers
Serie: -
Utgiven år: 2009
Originalets titel: Twenty Boy Summer
Genre: Kärlek, livsöde
Språk: Engelska

Annas och hennes bästa vän Frankie ska ha den absolut bästa sommaren någonsin - de ska nämligen på semester i Zanzibar Bay ihop. Frankie har dessutom kommit på att om de träffar tjugo killar under resan finns det en stor chans att de faller för någon av dem.
    Men Anna har en hemlighet hon inte ens berättat för Frankie - hon var nämligen tillsammans med Frankies storebror Matt innan han dog i en bilolycka. Matt hade lovat Anna att berätta för Frankie om dem, men han väntade på det rätta tillfället och det visade sig att det aldrig hann komma.
    Det visar sig att Anna inte är den enda med hemligheter, och deras resa blir inte alls som förväntat...
_________________________________________________________________________

Jag hade inte hört så mycket om den här boken, utan läste den bara för att det stod på baksidan att den var något för alla Sarah Dessen-fans. Men riktigt lika bra som Dessens böcker var den tyvärr inte.

Anna är en helt okej karaktär, men jag är inte så förtjust i Frankie. Visst, det är jättesynd om henne, men jag gillar henne ändå inte särskilt mycket. Hennes utseendefixering blir bara alldeles för mycket, men att hon filmar allting för att minnas det gillar jag. Så nej, hon är inte jättehemsk, men jag älskar henne inte direkt heller. Hennes bror Matt däremot tyckte jag rätt mycket om, även om han borde sagt något till henne om Anna och honom mycket tidigare.

Berättelsen är väldigt fin och boken är bra skriven, men den blir ändå lite... Seg, på något sätt. Jag var aldrig jättesugen på att läsa vidare och kunde utan problem lägga ifrån mig boken (skandal!). Vissa delar blev rätt långtråkiga och jag var aldrig jätteintresserad.

Sedan var det ju killen Anna träffade på resan då. Jag fick faktiskt kolla i boken vad han hette, för det hade jag glömt (gott tecken, eller hur?). Men Sam hette han visst. Ointressantare kärleksintresse får man leta efter. Man får inte reda på ett dugg om honom och allt går så himla snabbt! Jag har ingen aning om vad han har för intressen eller någonting, och då är det väldigt svårt att känna något för karaktären. Nej, han var alldeles för platt för att bli intressant.

Det som gör att jag ändå gillar boken är att den har några riktigt fina kapitel, Frankie och hennes familj reagerar verklighetstroget på Matts död och det finns vissa detaljer som gör att den blir lite bättre än vad den skulle blivit utan dem. Som havsglaset, till exempel. Framsidan passar så himla bra ihop med boken, och det är ett annat plus!

Jag skulle nog rekommendera den här boken, men det finns många andra böcker som är bättre och som ni borde prioritera. Som Sarah Dessen-böckerna till exempel. Men det har jag väl aldrig sagt förut?

Minnesvärt citat:
“Nothing ever really goes away--it just changes into something else. Something beautiful.” 

“Every story is part of a whole, entire life, you know? Happy and sad and tragic and whatever, but an entire life. And books let you know them.” 

“Sometimes you gotta just take things for what they are and appreciate them, not try to label it or explain it. Explanations take the mystery out of it, you know?”

Bokens första mening:
Frankie Perino and I were lucky that day.

Favoritkaraktär/er:
Matt

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är somrig och sorglig på samma gång.
• Att omslaget visar en liten detalj som är så viktig i boken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺