lördag 27 augusti 2016

The Raven King

Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 438 st
Förlag: Scholastic Press
Serie: The Raven Cycle #4
Utgiven år: 2016
Originalets titel: The Raven King
Genre: Fantasy
Språk: Engelska

Richard Gansey III vet att han bara har ett år på sig att hitta Glendower, den sovande kungen. Ett år till att avsluta allt han påbörjat.
    Till sin hjälp har har Ronan, som kan drömma fram vad som helst; Adam, som inte längre styr över sitt eget liv; och Blue, som är helt säker på att hon är den som kommer avsluta Ganseys liv.
    Deras enda chans att rädda Gansey är att hitta Glendower, och de är närmre än de någonsin varit. Men både Artemus och Gwenllian vet mer än de säger, och kanske finns det fler som står i deras väg än vad de kan tro. Gränsen mellan drömmar och verklighet är otydligare än den någonsin varit.


Det var länge sedan jag hade så höga förhoppningar på en bok som jag hade på "The Raven King". Maggie Stiefvater's serie är en av de bästa jag läst och definitivt en av de jag varit mest inne i de senaste åren, så självklart beställde jag den så snabbt jag kunde och läste den direkt. Hela världen Stiefvater byggt upp är både magisk och väldigt trovärdig, och det är inte ofta man bryr sig om karaktärer som man bryr sig om Gansey, Ronan, Adam och Blue. Att få komma tillbaka till världen och karaktärerna kändes bättre än jag kunde hoppats.

Som vanligt gjorde inte Maggie Stiefvater mig beskriven. Det här är en av de bästa böckerna jag läst på väldigt länge, och även en av de bästa avslutningarna på en serie jag läst någonsin. Den magiska känslan som funnits i de tidigare böckerna fanns kvar hela vägen till slutet och när jag läst klart den sista sidan kändes allt så tomt - det var en typisk sådan där bok man sitter och håller i efteråt, utan att riktigt fatta att man läst något så bra,

Gansey, Ronan, Adam och Blue är verkligen några av de bästa karaktärerna jag läst om. Man bryr sig så mycket om deras berättelser och vad som ska hända dem, och deras vänskap och kärlek känns så äkta att det känns som man bryr sig mer om deras liv än sitt eget. De utvecklades verkligen på ett fint sätt genom den här boken, och att sluta läsa kändes verkligen som att säga hejdå till vänner man verkligen, verkligen kommer sakna.

Eftersom jag tyckt så mycket om de tidigare böckerna hade jag mycket förväntningar och önskningar för den sista boken, och Maggie Stiefvater gjorde allt bättre än man någonsin kunnat hoppas. Alla relationer utvecklades på ett otroligt fint sätt och slutet gav verkligen berättelsen rättvisa. Dessutom är slutet perfekt uppbyggt, och precis så vackert och känslosamt som den här serien förtjänar.

The Raven Cycle är verkligen en av de bästa serierna som skrivits, den här boken bevisar bara det ännu mer. Jag rekommenderar den till alla som vill läsa en vacker, magisk berättelse med karaktärer man sent glömmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺