fredag 10 maj 2013

Sagan om konungens återkomst

Författare: J.R.R. Tolkien
Antal sidor: 359 st
Förlag: Norstedts
Serie: Härskarringen 3
Utgiven år: Första gången 1955
Originalets titel: The Return of the King
Genre: Fantasy, äventyr

(Spoiler-varning om man inte läst de två första böckerna i serien!)

Kampen mot Mordor, mot Sauron, fortsätter. Brödraskapet är splittrat och försöker på olika håll bekämpa Mordors ondska. Medan Sam och Frodo försöker ta sig till Domedagsberget för att förstöra ringen måste resten av brödraskapet slåss och försöker göra skenmanövrar som kanske kan rädda Sams och Frodos liv och ge dem en chans att komma fram till sitt mål.
    Men inga av uppgifterna är enkla - Mordors arméer är stora och starka och ringens kraft blir bara svårare att motstå. Kommer Frodo och Sam lyckas förgöra ringen en gång för alla och stoppa all ondska som drabbat världen?
________________________________________________________________________

Jag började läsa om den här boken för väldigt länge sedan men kom bara halvvägs (tror det var Bokmässans och alla nya fina böckers fel, hehe). Men nu för ett litet tag sedan såg jag The Hobbit (som var bättre än jag trodde men definitivt inte bättre än boken) och blev otroligt sugen på att ge mig in i Tolkiens värld igen, så bestämde mig för att läsa om den sista delen av den här boken också.

Som sagt är det inte första gången jag läser den här boken, och det blir verkligen bättre och bättre. Tolkien har byggt upp en helt underbar värld och alla platsbeskrivningar är otroliga. Jag kan se allting perfekt framför mig. Han har också tänkt igenom varenda liten plats och gett den en egen historia, precis som alla karaktärer har en egen bakgrund och släkthistoria. Som sagt, hela världen han byggt upp är otrolig.

Jag tycker inte, till skillnad från många andra, att den här serien är seg - den har snarare ett tempo som passar in på berättelsen, ett tempo som jag verkligen gillar. Att författaren beskriver så bra ger berättelsen liv och man hinner verkligen leva sig in i varenda liten situation, och det är det som gör att man fångas av berättelsen så bra. När man väl börjat läsa är man fast - man vill verkligen veta hur det ska gå och vad som ska hända, även om man läst boken förut.

 Även karaktärerna är underbara, och jag älskar Tolkiens sätt att beskriva dem - jag kan inte riktigt förklara hur han gör, men det är helt underbart i alla fall. De känns så äkta allihop och alla är otroligt genomtänkta - jag beundrar verkligen Tolkien för det.

Slutet... Herregud. Det är så otroligt sorgligt men jag älskar det ändå. Det är så vackert, samtidigt som man bara vill gråta för att vissa personer helt enkelt ska vara tillsammans livet ut. Men ändå - Tolkien kunde inte ha avslutat det på något mer passande eller vackrare sätt. Vet att det blir bra och som jag vill tillslut, haha. Författaren har verkligen fått mig att fästa mig vid och bry sig om hans karaktärer...

Det var verkligen ingen dålig idé att läsa om den här serien - för böcker är lite som låtar. Första gången man hör en låt får man ett intryck av den, men det är inte förrän man har hört den några gånger man verkligen älskar den. För mig är det lite samma sak med böcker, och det är därför jag älskar att läsa om mina favoriter - de allra bästa böckerna växer för varje gång man läser om dem. Man kan hitta fler detaljer, och helt enkelt bara njuta av att befinna sig i sin favoritvärld igen. Så när jag säger att jag älskade den här serien efter att ha läst den en gång kan ni ju bara gissa hur mycket jag avgudar den nu.

Tycker min Goodreads-recension av den här boken säger typ allt jag tycker om den: "Actually this book is worth 6 of 5 stars." För ja, det är den verkligen. Den här serien är verkligen något av det allra bästa som någonsin skrivit, och jag kan lova att det här inte var enda gången jag läste om den - för jag kan inte hålla mig borta från Tolkiens värld särskilt länge.

Minnesvärt citat:
"Är detta ett skämt, då är det alltför bistert för att skrattas åt."

"Jag är så glad att du är här samman med mig - här vid slutet av allt, Sam."

Bokens första mening:
Pippin tittade ut från sitt trygga gömställe under Gandalfs kappa.

Favoritkaraktär/er:
Frodo, Sam, Aragorn, Legolas, Gimli, Merry, Pippin, Bilbo, Gandalf

Saker från boken som inspirerar mig:
• Alla vackra beskrivningar av miljöer och karaktärer!
• Att allt, varenda liten plats och karaktär, är genomtänkt och att allt hänger ihop.
• Slutet, för trots att det är sorgligt får man verkligen leta (utan att lyckas) efter något vackrare.


1 kommentar:

  1. Jag sållar mig nog till dem som tycker att bokserien är seg, tyvärr... Men jag älskar ju själva världen han har byggt upp och filmerna är grymma! :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺