onsdag 22 maj 2013

Boktips!

Den här kommentaren fick jag tidigare idag:

Hej! Älskar böcker och jag undrar om du kan rekommendera någon fantasy eller något av den stilen till mig?
Jag älskar Harry Potter, Hunger Games, Lord of the Rings, Divergent, Cirkeln osv.
Men om det är någon/några böcker som du verkligen rekommenderar så skulle det vara jättesnällt om du kom med nått förslag till mig! :)
Ha det bra!
/Saga 


Hej Saga! Självklart kan jag det, jättekul ju. :) Hmm... Vi verkar ha väldigt lik boksmak, så jag tipsar helt enkelt om några av mina egna fantasy och dystopi-favoriter. Hoppas du inte läst allihop i alla fall! :)


Vampire Academy av Richelle Mead är en av mina absoluta favoritserier. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i vampyr-böcker men kunde inte låta bli att prova första boken då jag hade hört så mycket bra om serien. Det ångrar jag verkligen inte en sekund - Richelle Mead har byggt upp en alldeles underbar värld, hennes karaktärer är fantastiska, sidorna bara flyger fram och hela serien är hur rolig som helst. Rekommenderar den verkligen! Har recenserat första boken här, och serien blir bara bättre och bättre.

Delirium-trilogin av Lauren Oliver rekommenderar jag verkligen också, även om jag bara läst de två första böckerna i serien. Dystopivärlden är fantastiskt uppbyggd och allting känns verklighetstroget och språket är kanske det vackraste jag någonsin läst. Har recenserat första boken här!

Den gröna cirkeln och fortsättningen Under tiden av Stefan Casta är två väldigt annorlunda och rätt läskiga böcker. Många tycker de är konstiga och visst, de är lite udda, men jag tycker de är otroligt bra ändå. Stämningen i boken får en att rysa och det är näst intill omöjligt att sluta läsa. Har recenserat första boken här.

Parasollprotektoratet av Gail Carriger är en otroligt rolig serie om varulvar, vampyrer och bland annat parasoll, luftskepp, nyckelpigor och te. Det är sällan man skrattar så mycket åt böcker som man gör åt dem, haha. Har recenserat första boken här!

The Mortal Instruments av Cassandra Clare är en väldigt populär fantasyserie. Den innehåller otroligt många roliga citat, karaktärerna är underbara och fantasyvärlden är otroligt spännande! Har bara läst första boken i serien än så länge men tvåan står i hyllan och väntar på att bli läst. Har recenserat första boken här!

Incarnate av Jodi Meadows är en annan väldigt intressant dystopi. Även den dystopivärlden är fantastiskt uppbyggd och själva konceptet liknar ingenting jag läst förut. Har recenserat första boken här.








Hoppas du fick några tips i alla fall! :) Vill man se ännu fler böcker jag rekommenderar inom alla kategorier kan man kolla här, där alla favoritböcker jag recenserat finns. :D Är det någon mer som vill ha speciella boktips - bara säg till! :)



1 kommentar:

  1. Tack för tipsen och att du svarade! Håller på att "bokshoppa" på nätet nu så det blir några av de där böckerna! :)
    Tack och ha det bra ;)
    /Saga

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺