måndag 28 maj 2012

A year without Autumn

Författare: Liz Kessler
Antal sidor: 246 st
Förlag: Orion Children's Books
Serie: -
Utgiven år: 2011
Originalets titel: A year without Autumn
Genre: Vänskap, fantasy
Språk: Engelska

If you could see into the future - 
would you look?

Tolvåriga Jenni och Autumn är bästisar nu och för alltid, säger de.
    En dag när Jenni är på väg för att hälsa på Autumn när de är på ett slags semester händer något väldigt märkligt - hon flyttas ett år fram i tiden.
    I framtiden ligger Autumn's lillebror Mikey i koma och har gjort det i ett år, sedan han var med om en olycka. Hela Autumn's familj är förkrossad, och det är även Jenni's.
    Går det att ändra på framtiden, göra något åt det som hänt? Går det över huvud taget att komma tillbaka till sitt rätta år? Vad var det som gjorde så att Jenni förflyttades ett år fram i tiden? Och, viktigast av allt: kommer det någonsin bli sig likt mellan Autumn och Jenni igen?
____________________________________________________________________________

Den här boken är spännande, speciell och finurlig. Den känns genomtänkt från början till slut, och spänningen hålls uppe från första sidan. Karaktärerna är intressanta och man får veta mer om dem ju mer man läser.

Idén med att Jenni åker framåt i tiden är verkligen bra, och hon reagerar som jag skulle ha reagerat ungefär - hon tar det alltså inte med överdrivet lugn eller något åt det hållet. Sättet hon åker framåt i tiden på är också himla bra!

Språket i boken är lättläst och jag läste boken på en dag trots att jag inte läser särskilt snabbt på engelska. Handlingen är lätt att hänga med i men den är inte fånig eller något utan väldigt tänkvärd.

Sedan måste jag få säga att framsidan är väldigt snygg, och designen i boken likaså :) Och namnet på boken är verkligen fyndigt!

Detta är en väldigt bra och tänkvärd bok som jag rekommenderar, jag kan inte komma på något jag tyckte var dåligt på något sätt. Den får en 7:a i betyg!

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget...

Bokens första mening:
"'Stop the car!'"

Saker från boken som inspirerar mig: 
Att den är väldigt realistisk.
• Att en känns så genomtänkt.
• Vänskapen mellan Jenni och Autumn, den känns realistisk och... Bra på något sätt!
• Idén med att Jenni åker framåt i tiden och sättet hon gör det på.


4 kommentarer:

  1. Hej. Kan inte du ha en tävling där man kan vinna en bok eller liknande :)

    SvaraRadera
  2. Jag funderar över hur jag själv skulle reagera om något liknande hände mig... Troligtvis skulle jag få lite panik ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, den verkar riktigt bra. Jag har inte läst så mycket på engelska men tror du att jag skulle "klara av" den här? :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺