måndag 5 december 2016

Favoritböcker 2016

Även om jag gärna hade haft ännu mer tid åt läsning under året som (snart) har gått har jag ändå hunnit läsa en hel del riktigt bra böcker. Här kommer topp fem böcker jag läst (hittills) under 2016!

5. The Martian - Andy Weir
Då den här boken är skriven av en rymdnörd för rymdnördar passade den mig perfekt. Det känns verkligen som om man läser en bok baserad på en sann historia, både då all fakta känns så logisk men också för att karaktärer och allt känns så verkligt.


4. We Were Liars av E. Lockhart
Det är inte ofta man läser böcker som överraskar en som den här boken gör. Hur förberedd man än tror sig vara på plot twisten i slutet blir man ändå så förvånad så man vill läsa om boken direkt för att förstå allt man missat. Dessutom är alla karaktärer och miljöer otroligt bra beskrivna.

3. More Than This - Patrick Ness
Hade verkligen inga förhoppningar på den här boken när jag började läsa, men den överraskade mig helt. Kommer fortfarande på mig själv med att tänka på berättelsen och karaktärerna ibland, för kan verkligen inte släppa dem. Allt är så otroligt bra beskrivet att det känns som att tänka tillbaka på gamla minnen. Saknar dessutom karaktärerna - det är inte vanligt att de berör så mycket som i den här boken.


2. Björnstad - Fredrik Backman
Wow. Den här boken. När jag började läsa förväntade jag mig en väldigt bra bok men fick så mycket mer än så - man blev helt indragen i världen, karaktärernas öden och hela staden. Det var omöjligt att sluta läsa för en boken tagit slut och när den väl hade gjort det ville man helst börja från början igen. Som hockeyfan gjorde det säkert att jag gillade boken ännu mer. Recension kommer inom kort!


1. The Raven King - Maggie Stiefvater
Avslutningen på en av mina favoritserier - såklart kommer den på första klass. Gansey, Blue, Adam, Ronan och Noah är några av mina favoritkaraktärer någonsin och det verkar inte som om Maggie Stiefvater någonsin gör en besviken. Inte många serier har gett mig en så speciell känsla som The Raven Cycle har. (Dessutom - Maggie Stiefvater håller på att skriva böcker med Ronan som huvudperson, vilket verkligen inte kan bli annat än bra.) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺