torsdag 17 januari 2013

Tag: My life as a reader


Den här tag:en gjordes av många bloggare för ett tag sedan. Jag tänkte med göra den men glömde helt bort det så gör den nu istället :D

FÖRFLUTET

1. Hur gammal var du när du började läsa?
Jag var nog tre-fyra år gammal när jag lärde mig läsa, men jag har alltid älskat böcker. När jag var liten brukade mamma ställa fram böcker till mig som en liten "utställning" och det första jag gjorde när jag vaknade var att titta i dem. Jag var ungefär två när jag började lära mig alfabetet och var som sagt tre-fyra när jag knäckte läskoden.

2. Vad är titeln på den första bok du läste?
Det var någon Max-bok, tror det var typ "Max napp" av Eva Eriksson och Barbro Lindgren :D

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Har liksom alltid älskat att läsa, men en av dem var helt klart "Hugo och Josefin" av Maria Gripe - var rätt så liten när jag läste den för första gången och kommer ihåg hur jag brukade bläddra upp en sida i den och läsa det kapitlet jag kom till. :) Men har älskat böcker i hela mitt liv, så den frågan är omöjlig att svara exakt på!

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
När jag lärde mig läsa. Jag satt i köket och mamma lagade typ mat eller något, och jag läste någon Max-bok. Vi hade inte byggt ut vårt kök då, vilket vi har nu. Kommer ihåg det så otroligt tydligt men det är lite svårt att berätta om!

NUTID

5. Hur många böcker äger du just nu?
Ungefär 300 st. Har säkert några någonstans i huset som inte står i min bokhylla, för där står för tillfället 296 st. Och då har jag inte räknat med alla mina bilderböcker och sådant!

6. Vilken av dem är din favorit?
Harry Potter-serien, helt klart! Men det finns många fler jag älskar.

7. Vem av dem ogillar du mest?
Har några middle grade-böcker som inte är mycket att hurra för men om jag inte ska räkna med dem blir det nog "Het", "Mirakel" eller "Det borde finnas regler". Har ingen bok som jag verkligen avskyr i bokhyllan som tur är :)

8. Vilken är din favoritgenre?
Fantasy gillar jag allra mest - särskilt om den innehåller mycket spänning, kärlek, vänskap, är omöjlig att släppa och vacker och sorglig. Typ som Harry Potter-serien. Gillar även dystopier men fantasy går ändå först.

9. Hur ofta läser du?
Så ofta jag bara kan! Läser på kvällarna och eftermiddagarna när jag kommer hem från skolan, och är det helg eller lov kan jag spendera hela dagar på en bok. Läser så mycket jag kan helt enkelt.

10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Ungdomsböcker, helt klart! Det finns bra barn och vuxen-böcker med men läser helst ungdomsböcker.

11. Snabb, medelmåttig eller långsam läsare?
Snabb, enligt de flesta i alla fall ;) På lågstadiet ville alltid alla att jag skulle "visa" hur snabbt jag läser med fingret eller något för de tyckte det var så coolt. Så läser väl ganska snabbt om jag ska lyssna på vad andra säger.

12. Vem är din favoritförfattare och varför?
J.K. Rowling för hon har lyckats skriva de bästa böckerna någonsin och hon har verkligen fått med allt en bra bok behöver i dem. De är aldrig sega eller tjatiga och de är omöjliga att sluta läsa i.

13. Pocket eller inbunden?
Jag föredrar häftade böcker och danska band ;) Inbundna är fina i hyllan men pocket är billiga och lättare att packa med sig, så av de två kan jag faktiskt inte välja!

14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Katniss Everdeen från Hungerspelstrilogin, Katsa från Tankeläsaren, Harry Potter från... det kan nog alla gissa och Rose Hathaway från Vampire Academy är mina absoluta favorithuvudkaraktärer.

15. Vem är din favoritskurk?
Snape! Vet inte om han räknas som skurk men han är min favorit i alla fall. <3

16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Väldigt olika, men oftast runt 200-400 sidor.

FRAMTID

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Absolut! Vill bli författare men inte på heltid utan vill gärna ha något annat bokrelaterat yrke med. Vet inte vad än bara...

18. Tror du att läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
Nej. Det ska jag se till så de inte gör.

Nej men tror inte de kommer ta över, men de kommer antagligen bli vanligare!

19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
Oh yes. Kommer läsa Harry Potter för dem så fort de är stora nog för det (eller kanske innan dess också). :D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺