torsdag 3 januari 2013

Mirakel

Författare: Renate Nedregård
Antal sidor: 191
Förlag: Gilla böcker
Serie: -
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Mirakel
Genre: Livsöde, kärlek

Rakel är med i kyrkokören Ten Sing. Under en repetition blir hon headhuntad till norska Idol, som hon inte ens vill vara med i - hon har alltid tyckt att det är mobbing och att de bara krossar ungdomars drömmar. Hon vill hellre vara hemma med sina bästa vänner och drömma om körledaren Johannes som hon är förälskad i. Men så kommer hon till Idol - och det blir början på något stort.
    Man får också följa Rakel när hon är 21 år gammal och världskändis. Hon bor i London och hon kallar sig Miracle. Hennes liv är underbart - hennes fans älskar henne, hon kan få vilken kille hon vill och har mer pengar än hon kan göra av med. Men är hon verkligen lycklig? De gamla kompisarna från Norge har hon lämnat bakom sig och bytt ut mot nya - eller har hon verkligen det? Har hon några riktiga vänner eller någon kille som verkligen gillar henne för den hon är? Hur skulle hennes liv sett ut om hon inte gick med på det där erbjudandet hon fick för fem år sedan?
______________________________________________________________________

Jag hade verkligen inga förväntningar alls på den här boken. Jag köpte den på bokmässan, det var ett tre böcker för hundra kronor-erbjudande hos Gilla böcker och då tog jag den mest för att den var en av de tre ungdomsböckerna jag inte läst. Jag var inte sådär jättesugen på den precis, jag tittar inte ens på Idol eller så, och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om boken. Den skildrar inte direkt det lyckliga artistlivet, även fast Rakel försöker intala sig själv att hon är lycklig känns det som om inte ens hon själv tror på det. Hon kallar sig själv ett varumärke och jag tycker verkligen synd om henne, även fast jag inte gillar den kända Rakel som karaktär alls.

Karaktärerna, då. Jag gillar verkligen Rakel i början, när hon inte är känd, för hon har vettiga åsikter - tycker till exempel att Idol är ett hemskt program där de bara mobbar folk och har inte en tanke på att vara med där. Men så kommer hon dit, och alla säger till henne hur fantastisk hon är och hennes självförtroende växer - och det är positivt att ha självförtroende, förstås, Rakel får bara lite för mycket av det. När det sedan är över tror hon att hon ska åka hem och att allting ska återgå till det normala, men så blir hon erbjuden skivkontrakt. Hon tänker först tacka nej, men så blir hon mutad med pengar. Och då tycker jag verkligen synd om henne! Självklart skulle hon fått välja mer själv. Jag önskar att hon hade lite mer sådant självförtroende, så hon skulle kunnat säga nej till Idol redan från början.

Rakel som världskändis gillar jag inte alls. Hon tror hon är bättre än alla andra samtidigt som hon verkligen har dåligt självförtroende på ett sätt - hon mår egentligen inte bra. Hon vill inte träffa sin familj eller sina gamla vänner längre, för hon är för "fin" för dem. Men när hon väl träffar dem undrar hon vem det egentligen är som har det bäst - men den tanken försvinner snabbt, tyvärr. Jag hade velat att hon skulle utveckla den och kanske förstå att hon inte mår bra och att kändisskap inte är det viktigaste här i världen.

Sedan är det inte direkt någon "happy ending", och visst, det är det inte på alla böcker, men jag gillar det, haha. Jag vill att det ska gå bra för karaktärer jag gillar och jag gillade verkligen Rakel i början men hon utvecklades till något hemskt. Ett tag trodde jag boken skulle sluta lyckligt, men tyvärr gjorde den inte det, inte enligt mig i alla fall... Det slutar liksom lite mitt i. Det är en av grejerna med boken - den börjar och slutar inte riktigt som böcker brukar börja och sluta, utan det är en skildring av delar ur ett liv, helt enkelt. Jag skulle gärna velat veta hur det gick för Rakel sedan - blev det bättre eller sämre?

Detta är dessutom en väldigt religiös bok. Alla kapitel börjar med några ord ur bibeln och Rakel var ju med i en kyrkokör. Det är ingenting jag känner igen mig i, så de delarna är inte de mest spännande i boken enligt mig ;)

Nu har jag klagat alldeles för mycket, för den här boken var inte usel. Jag gillar vissa delar, de är riktigt fina, och jag gillar som sagt Rakel i början och även hennes kompisar Lena och Stine och Johannes. Jag gillar också att Rakel får se att hon kanske inte är den som har vunnit högsta vinsten, alltså fått det bästa livet - man behöver inte vara rik och känd för att vara lycklig. Det jag gillar minst är Rakel som kändis och personerna som finns runt henne då samt slutet. Nej, detta blev en väldigt lång pch virrig recension, undrar om någon egentligen förstod något av den ;)

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget.

Bokens första mening:
"-Oh my God, jag har lyckats."

Favoritkaraktär/er:
Jag hittade ingen sådan heller...

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den skildrar kändislivets baksida, för allting är inte så underbart som det ser ut, men jag hade ändå velat ha en "happy ending" ;D



3 kommentarer:

  1. Tyckte ungefär som dig om Mirakel :3

    Däremot De vassa tändernas skog så verkar vi ha helt skiljda åsikter... Intressant...
    Även om vissa punkter stämmer :P

    SvaraRadera
  2. Hmm... Fast jag tror att jag kommer hålla fast i Jeremiah.

    Du har förresten gått om mig i statistik, trots att jag haft bloggen i typ 100 år mer än dig. Känns lite sorgligt *Rycker på axlarna* :P

    SvaraRadera
  3. Förstår precis hur du menar, jag kände likadant när jag läste boken. Det var som små scener ur hennes liv bara och den slutade mitt i. Sen kunde jag inte riktigt bestämma mig för om jag gillade den eller inte ... ;)

    Här är min recension om du skulle vilja läsa:
    http://boklisa.blogspot.se/2012/08/att-bli-handplockad-till-idol-maste-val.html

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺