torsdag 24 juli 2014

Fangirl

Författare: Rainbow Rowell
Antal sidor: 435 st
Förlag: St. Martin's Press
Serie: -
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Fangirl
Genre: Familjeproblem, kärlek
Språk: Engelska

Cath är ett Simon Snow-fan. Okej, det är inte direkt något speciellt - hela världen älskar Simon Snow - men för Cath är böckerna hela hennes liv. När Cath var liten var det Simon Snow-böckerna som gjorde att hon och hennes tvillingsyster Wren klarade av att deras mamma lämnade dem. Sedan dess har de läst böckerna hur många gånger som helst, klätt ut sig inför varje filmpremiär, skrivit fanfiction, satt upp posters över hela sitt rum och så vidare.
    Men nu ska de börja på college, och Wren har nästan växt ifrån ”the fandom” - till skillnad från Cath. Cath är ett lika stort Simon Snow-fan som alltid, och hon vill inte släppa taget. När Wren berättar för Cath att hon inte vill att de ska dela rum är Cath plötsligt helt ensam.
    Så Cath hamnar i samma rum som en äldre tjej med en pojkvän som aldrig verkar lämna hennes sida, får en engelskalärare som avskyr fanfiction och börjar i samma klass som en kille som aldrig vill sluta prata om ord och älskar att skriva ihop med Cath. Dessutom oroar sig Cath för sin pappa som aldrig riktigt varit ensam förut.
    Kan Cath klara sig utan Wren och börja leva sitt eget liv, skriva sina egna berättelser?
___________________________________________________________________________

Ååh vad bra den här boken är! Jag tror nästan jag gillar den mer än ”Eleanor & Park”, och det säger mycket. Den här boken är otroligt lätt att känna igen sig i men desto svårare att släppa. jag älskar karaktärerna, beskrivningarna, språket, detaljerna - helt enkelt allt.

Trots att det inte händer sådär jättemycket i boken blir det verkligen aldrig tråkigt. Författaren beskriver Cath’s liv på ett trovärdigt sätt i ett lagom snabbt tempo och det är väldigt svårt att inte känna igen sig i karaktärerna. Jag kan relatera till mycket av det Cath tänker och gör (inte allt, men mycket) och hon är verkligen en väldigt bra huvudperson! Jag älskar verkligen Levi - en av de bästa manliga karaktärerna jag läst om i år, hehe. Att läsa om honom och Cath var absolut bäst men jag gillade verkligen att man också fick läsa om vänskap och familjen - inte bara kärlek, vilket kändes väldigt trovärdigt. Cath’s relation med Wren var väldigt intressant och deras relation med sin pappa är också en av anledningarna till att boken är så bra.

Författaren har verkligen fått med berättelsen om Simon Snow på ett bra sätt. Det känns som att man vet en massa om den serien nu, trots att man bara fått läsa korta delar ur den. Att Cath skriver fanfiction är en väldigt bra detalj även om jag varken läser eller skriver det själv (har verkligen ingenting emot det, föredrar bara ”riktiga” böcker), och jag älskade att läsa om hur mycket hon tycker om Simon Snow-böckerna - det var otroligt lätt att känna igen sig i! Sedan är det något med mig och böcker som handlar om skrivande - jag kan oftast inte låta bli att gilla dem.

Som sagt ville jag aldrig lägga den här boken ifrån mig, och jag sparade lite på de sista sidorna bara för att jag inte ville att boken skulle ta slut. Jag önskar verkligen att det fanns fler böcker om Cath och Levi för de är några av mina absoluta favoritkaraktärer någonsin!

Jag har verkligen inte gett den här boken rättvisa med min recension, men jag rekommenderar den verkligen - läs den!

Minnesvärt citat:
“In new situations, all the trickiest rules are the ones nobody bothers to explain to you. (And the ones you can't Google.)” 

“To really be a nerd, she'd decided, you had to prefer fictional worlds to the real one.” 

“You’re never going to find a guy who’s exactly like you—first of all, because that guy never leaves his dorm room.”

Bokens första mening:
There was a boy in her room.

Favoritkaraktär/er:
Levi och Cath

1 kommentar:

  1. Nu vart jag verkligen super intresserad av att läsa den! :P

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺