lördag 3 december 2016

Fantastic Beasts and Where to Find Them - filmrecension

Den 16 november var jag och såg Fantastic Beasts and Where to Find Them på bio, första föreställningen i Växjö och allt (märks det att jag hade längtat?). Jag skulle ljuga om jag sa att mina förväntningar inte var skyhöga - med tanke på trailern, skådespelarna, handlingen och allt annat gick det inte att hoppas på något annat än en ny favoritfilm. Och J.K. Rowling och de andra gjorde mig inte besviken. Redan när man hörde Harry Potter-filmmusiken i början kunde man känna hur bra det skulle bli.

För det första funkar storyn jättebra. Både bakstoryn med Grindlewald, som fanns i med hela tiden och som ska bli jättekul att se mer om i kommande filmer, och den med Newt och hans väska med alla djur (eller vidunder). Det fanns även flera mindre storylines som gjorde att man alltid satt på helspänn, som även de kan komma att betyda mer i kommande filmer. De som gjort filmen kom också ihåg att avsluta och knyta ihop saker, samtidigt som allt slutade med en cliffhanger som gör att man ser fram emot de kommande filmerna.

För det andra - karaktärerna. Jag fullkomligt älskade Newt, och Eddie Redmayne gjorde verkligen ett väldigt bra skådespelarjobb. Jacob, Tina och Queenie var alla underbara karaktärer som man vill se mer av i kommande filmer. Även alla beasts (djur? vidunder?) var väldigt bra uttänkta och fint gjorda.

Berättelsen är ofta väldigt rolig, men den är också både mörk och sorglig emellanåt. Man kan alltid lita på att J.K. Rowling skriver berättelser som får en att känna ungefär alla känslor samtidigt. Men min absoluta favoritscen var ändå den när Newt och Jacob var nere i Newts väska - det var precis så magiskt som en film som utspelar sig i Harry Potter-världen borde vara.

Och det som är kanske allra bäst, både med den här filmen och de kommande filmerna, är att man inte riktigt kan förvänta sig något mer än en bra film. Man kan inte klaga på något som inte fanns med i boken eller att något blir fel, för det finns ingen berättelse att jämföra den med. Det är något helt nytt, och det känns väldigt bra på många sätt.

Helt ärligt är det svårt att komma på något negativt med en här filmen. Den överträffade till och med mina höga förväntningar, vilket säger mycket. Jag rekommenderar den till alla - särskilt till Harry Potter-fans som vill tillbaka till världen och magin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺