lördag 8 oktober 2016

En annan

Författare: David Levithan
Antal sidor: 340 st
Förlag: Gilla Böcker
Serie: Hänger ihop med "Jag, En" av samma författare
Utgiven år: 2015
Originalets titel: Another Day
Genre: Kärlek

I "Jag, En" av David Levithan får man möta En som vaknar upp i olika kroppar varje dag. Han har aldrig riktigt hittat något som verkligen fått honom att vilja ta sig tillbaka till någon av de människorna han varit - förrän han träffar Rihannon.
    I "En annan" får man läsa Rihannons version av berättelsen. Hon vet att varken hennes familj eller vänner gillar hennes pojkvän Justin, men hon vet att han är den rätte för henne. Hon blir bara mer säker efter de delar en perfekt dag på stranden ihop.
    Men några dagar senare blir hon uppsökt av an främling som påstår att det inte var Justin hon spenderade den där dagen på stranden med, utan någon annan. Vad ska Rihannon tro nu?


Jag har alltid gillat David Levithans böcker. De är lätta att komma in i, och när man väl börjat läsa dem vill man helst inte sluta. Precis så var det även med "En annan", trots att man redan vet hur berättelsen ska sluta.

Nu var det några år sedan jag läste "Jag, En", vilket gjorde att jag inte kom ihåg berättelsen helt, men det gjorde också att det verkligen aldrig blev tråkigt. Men efter att jag läst klart den här boken kom jag på mig själv med att bläddra igenom "Jag, En" för att påminnas om Ens del av berättelsen, så jag kan ändå rekommendera att läsa de här böckerna med lite kortare mellanrum.

Något som var väldigt intressant att läsa om var Rihannons och Justins relation. I "Jag, En" får man mest bara se Justins negativa sidor, eftersom En verkligen inte gillar honom, men i den här boken får man se andra sidor av honom vilket gör att man förstår Rihannon bättre. Man får också en mycket bättre bild av Rihannon som karaktär, vilket gör att hon känns mer äkta och man gillar henne ännu mer.

Eftersom man får läsa om hur Rihannon tänker blir den här boken nästan djupare. Hon vill vara med En, men vet att de aldrig kommer kunna ha ett liv ihop, och man förstår verkligen hennes känslor och tankegångar. Hennes reaktioner på de olika kropparna En befinner sig i är också väldigt naturligare och gör henne till en djupare karaktär på många sätt.

Jag kan inte riktigt svara på vilken av böckerna jag gillar mest, men jag rekommenderar verkligen att man läser båda. Jag tror man kan uppskatta dem mest om man läser "Jag, En" först, men det behöver nog egentligen inte spela så stor roll. Jag rekommenderar dem båda till de som vill läsa en väldigt annorlunda och vacker kärlekshistoria där känslorna känns så äkta att man nästan kan ta på dem.

Min recension av "Jag, En" finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺