tisdag 22 april 2014

Torsdagsbarn

Författare: Sonya Hartnett
Antal sidor: 247 st
Förlag: Atrium
Serie: -
Utgiven år: 2000
Originalets titel: Thursday's Child
Genre: Livsöde, familjeproblem

Boken utspelar sig i Australien på 1930-talet. Harper är yngsta systern i en fattig familj som bor i ett ruckel långt från staden. En dag när hon och hennes lillebror Tin går ner till floden försvinner han ner i den och Harper tror att han är död - men han har lyckats gräva sig till ett ställe och överlevt. Det var så Tins grävande började - och när han inte längre är yngsta barnet börjar han gräva tunnlar under familjens hus. Han kommer upp mer och mer sällan och tillslut kan det dröja månader innan familjen ser honom igen…
___________________________________________________________________________

Jag har verkligen inte läst någonting som liknar den här boken förut. Jag tyckte handlingen lät lite konstig innan jag började läsa men när jag väl börjat var jag helst fast. Boken är sorglig, spännande, vackert skriven och väldigt annorlunda.

Det här är en ganska sorglig, vacker och tänkvärd bok. Trots att ett barn som gräver tunnlar och i princip aldrig träffar sin familj inte är så verklighetstroget är boken ganska metaforiskt skriven och det gör att den känns väldigt verklighetstrogen ändå. Den innehåller väldigt mycket och är mycket sorgligare än jag trodde den skulle vara när jag började läsa. Boken har en ganska sorglig stämning och det gör att det är svårt att sluta tänka på den. Det är en sådan där tänkvärd bok man vill läsa om för att verkligen ta in allt.

Karaktärerna i den här boken är väldigt intressanta, färgstarka och verklighetstrogna. Man är inte riktigt säker på om man gillar vissa av dem eller inte men det gör bara boken mer trovärdig. Det känns verkligen som att de är en riktig familj och att man får en inblick av deras liv helt enkelt - inte som att det bara är något författaren kommit på och skrivit ner.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att ge den här boken rättvisa. Jag kan verkligen förstå varför Sonya Hartnett är en sådan uppmärksammad författare - sättet hon skriver för barn och ungdomar på ä så vuxet men ändå för barn och vartenda ord i boken är tänkvärt på något sätt. Det här är verkligen en bok många fler borde läsa!

Minnesvärt citat:
Jag skulle kunna skriva ner hela boken här...

Bokens första mening: 
Nu skulle jag vilja berätta för er om min bror, Tin.

Favoritkaraktär/er:
Harper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺