söndag 8 december 2013

Catching Fire

Jag har ju redan skrivit lite om Catching Fire här, men jag har fortfarande inte skrivit någon ordentlig recension. Så här kommer en lite utförligare beskrivning av vad jag tyckte om filmen (skriven när jag lugnat ner mig och inte riktigt var lika trött)!

Jag hade helt enkelt tänkt skriva ner de mest minnesvärda sakerna med filmen, för att det här inlägget inte ska bli alltför långt. 

Början är väldigt lik boken och helt perfekt. Det var som en snabbare version av boken, allt det viktiga var med. Bonnie och Twill var inte med, och inte heller att Katniss ramlade ner från trädet när de satt på strömmen i stängslet igen, men det gjorde egentligen inte så mycket. Jag reagerade verkligen på att det var likt boken i början, och det var verkligen bra.

The Victory tour Herregud. Så himla bra. Scenen när Katniss och Peeta var i distrikt 11 var helt perfekt och så otroligt sorglig. 

Haymitch var verkligen rolig i filmen! Hela filmen var rolig, och de hade verkligen blandat humorn och de seriösa och tänkvärda delarna perfekt. Det fanns flera ställen när hela biosalongen skrattade högt, som när Haymitch, Peeta, Katniss och Johanna åkte i hissen eller Haymitch sa något roligt, men det fanns lika många ställen där i alla fall många satt som på nålar.

Atlas! De spelade Atlas i slutet och dessutom var det med lite piano från den i mitten. 

Finnick! Åh, vad jag hade längtat efter att äntligen få se honom "på riktigt". Först tyckte jag verkligen inte att Sam Claflin såg ut som jag hade tänkt mig Finnick, och nej, det gjorde han kanske inte heller - men han gjorde ändå ett otroligt bra jobb och Finnick i filmen var helt perfekt. Alla Finnick-scener var nog nästan mina favoritscener, hehe. Hans relation till Mags, när hon dog, hans intervju, inne på arenan… 

Johanna Mason. Åh, vad bra hon var. Tycker faktiskt mer om henne i filmen än i boken - hon kändes inte riktigt lika taskig mot Katniss i filmen och det märktes verkligen hur arg hon var på president Snow. Älskade scenerna med hennes intervju och inne på arenan. Make him pay for it.

Arenan var så himla bra gjord. Såg ut nästan precis som jag hade tänkt mig den, bara att det borde vara mycket mer sand och mer strand. 

Kaoset i slutet när Katniss klippte av tråden. Remember who the real enemy is Allting var så bra gjort och man fick precis samma känsla som när man läste det i boken. Så himla maffigt att se det på film.

Slutet. Kunde verkligen inte tänkt mig ett bättre slut. Katniss blick sa verkligen allt.

Överlag är Catching Fire en av de absolut bästa filmerna jag sett. Jag älskade hela filmen och det är den kanske allra bästa filmen som gjorts på en bok någonsin. De hade med det viktigaste, den var otroligt bra gjord, man fick samma känsla som när man läst boken och skådespelarna var fantastiska. Jag kan bara komma på två saker jag skulle vilja ändra på - jag skulle verkligen velat se när Haymitch var med i spelen, som Katniss och Peeta tittar på innan de ska vara med igen, och i slutet borde Gale bara sagt There is no district 12 innan man fick se Katniss blick. Det var det enda jag kunde komma på som de skulle haft med/tagit bort.
    Var inte rädd för att se den här filmen, för den är helt obeskrivligt bra!





2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig när det gäller Johanna! Jena Malone är en perfekt Johanna, punkt slut. ;)
    Jag hörde att de kanske ska ha en "flashback" av Haymitch spel i Mockingjay och något liknande med Finnick också! Jag hoppas det dock, skulle vara jättekul att få se.

    SvaraRadera
  2. Instämmer fullt! Det är inte ofta man ser så bra filmatiseringar. Förutom scenerna i sig så var det väldigt fin ljussättning och sådant, allt såg verkligen snyggt ut.

    Btw, kolla gärna in vår tävling på bloggen. Man kan vinna tre böcker och en signerad gratulation av Cirkeln-författarna :D

    //Johanna, boksystrar.blogg.se

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺